Serie 189 - Introductie
De serie 189 is een serie met elektrische goedervervoer locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De locomotieven zijn gebouwd door Siemens als onderdeel van de EuroSprinter-familie. Deze locomotief, ook bekend als de Siemens ES64F4, is ontworpen voor grensoverschrijdend goederenvervoer en kan op verschillende Europese spoorwegnetwerken rijden dankzij de ondersteuning van meerdere spanningssystemen en veiligheidssystemen.
Grensoverschrijdend
Dit type locomotief werd speciaal ontwikkeld voor grensoverschrijdend goederentransport in Europa. Hierdoor heeft de locomotief ondersteuning voor meervoudige stroomsystemen aan boord. De loc kan werken onder maar liefst vier verschillende spanningssystemen:
De wisseling van spanningssystemen verloopt automatisch. Het kan ook handmatig gewisseld worden. Op automatische stand zal de de locomotief detecteren welk spanningssysteem beschikbaar is en overschakelen naar het passende systeem. Dit gebeurt door de spanning van het railnetwerk te meten. De controle- en veiligheidssystemen zorgen ervoor dat er geen kortsluiting of schade optreedt tijdens de overgang. De overgang tussen systemen gebeurt zonder dat de machinist er zelfs iets merkt.
De overgang van gelijkstroom (DC) naar wisselstroom (AC) of andersom, is complexer en vereist vaak dat de machinist handmatig de omschakeling maakt via een knop of door automatische detectie door de loc. Op de grens tussen twee landen met verschillende systemen zijn hiervoor overgangsstations of overgangstrajecten gebouwd.
Op het spoor
Station Tilburg-Reeshof op 3 oktober 2015 om 15:49h.
Komende uit de richting Breda rijdende in de richting van Tilburg.
Dit is een trein met 2 locs in tractie voor een lange sleep Railion Logistics Erts goederenwagons.
De voorste loc is de DB Schenker Rail 189 030-0. Dit is een loc uit 2004 gebouwd door Siemens. De locomotief heeft een elektrische aandrijving en specifiek bestemd voor het goederenvervoer.
De loc is onderdeel van de subserie 189 021 - 189 054, welke allen zijn toegelaten in Nederland en kunnen hier dus worden gezien. Hiernaast worden de locomotieven door DB Schenker Rail ingezet in Duitsland, Polen en Tsjechie. Van de gehele serie zijn er rond de 230 gebouw. Naast inzet van de locs voor DB Schenker Rail, rijden er ook diverse andere vervoerder met deze locs, waaronder NordCargo, PKP IC, CapTrain, ERS en de in Nederland welbekende HUSA uitvoering. Het is me niet bekend wat er met de loc is gebeurd na het staken van HUSA.
Technisch
De nummers 030, 031, 033 en 036 voorzien zijn toegerust met automatische koppelingen.