NS 1400 - Introductie
De NS 1400 zou een nieuwe serie elektrische locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS) worden. Rond 1965 verwachtte NS een toename van het goederenvervoer. Hierdoor zou er een gebrek aan locs ontstaan. NS startte acties om nieuwe locs aan te schaffen. Dit zou de 1400 serie worden.
De 1400 serie zouden kwa ontwerp overeen moeten komen met de 1300 serie. Echter met een Bo'Bo' asindeling en een vermogen van ruim 3000 kW. Dus 2 aangedreven assen minder dan de 1300 serie.
De 1400's zouden net als de 1100 en de 1300 bij Alsthom worden gebouwd. Voorzien waren 34 locs en hierbij ook 75 personenvervoer rijtuigen. Alsthom heeft een houten model op ware grote gebouwd welke door een afvaardiging van de NS is bekeken.
Door Spoorslag '70 veranderde de focus van NS echter. Men was minder geinteresseerd in locomotieven en meer in treinstellen. Wel had men op hele korte termijn behoefte aan locs. Hiervoor werden er tweedehands locomotieven gekocht van de Briste Spoorwegen, dit werd de 1500 serie. In plaats van te investeren in de nieuwe 1400 serie, koos de NS voor kostenbesparing door midden van 2e hands locomotieven. Op latere datum, rond 1980, werden wederom tweedehands locomotieven gekocht. Ditmaal de BB 7200 van de Franse spoorwegen (SNCF). Dit werd de NS-serie bekende 1600. De 1600 locomotieven zijn te herkennen aan de terugstaande voorruiten.