Tijdperken - Introductie
Er zijn heel veel modeltrein fanaten die proberen een zo waar mogelijke afspiegeling te maken van de werkelijkheid. Voor hen is het dan ook uit den boze om met een high-speed bullet trein naast een stoomtrein te rijden. Ook een verkeerd schildje op de trein, een verkeerd nummer of een verkeerde dakmarkering kan hen enorm opwinden. Om het voor iedereen makkelijker te maken heeft men tijdperken bedacht.
NEM-818
Zie voor wat NEM is deze beschrijving. De NEM-818 beschrijft spoorwegtijdperken in Nederland. De informatie op deze pagina is geen weergave of samenvatting van de NEM normen. Het is een uitleg van het onderwerp aangevuld met achtergrond informatie.
Als je een dagje aan het spoor gaat staan kijken, dan zul je de nodige treinen voorbij zien komen. Als je dat morgen gaat doen dan zullen dat overwegend elektrische treinen zijn of misschien dieseltreinen op een industriespoor. Stoomtreinen zul je niet veel tegenkomen. Die rijden tegenwoordig niet veel meer in Nederland, enkel als museumlijntje. Wij zitten nu in tijdperk V. De stoomtreinen zijn uit periode I en periode II. In het buitenland kun je nog wel stoomtreinen tegenkomen in het dagelijkse verkeer.
Om op je modelbaan een realistisch overzicht te hebben van de werkelijkheid dien je ook daar treinen uit dezelfde periodes te laten rijden. Tenzij het je niet veel uitmaakt en gerust een klassieke stoomtrein met een moderne intercity of bullet-trein wilt mixen. Het is immers jou baan en jou hobby! Jouw plezier.
Als je het op een bepaald moment niet helemaal meer weet, kun je nog altijd je baan opzetten in Tijdperk V. Zeg maar het (recente) heden. Daar kun je dan voluit met je moderne high speed treinen rijden. En wil je die mooie stoomloc ook eens op de baan zetten, dan zeg je gewoon dat het een museumrit is! Probleem opgelost.
Tijdperk I
Dit tijdperk loopt van 1839 - 1925
Het begin van de spoorwegen. Particuliere maatschappijen rijden met stoomlocomotieven.
Deze periode is op te delen in:
Tijdperk II
Dit tijdperk loopt van 1925 - 1947
Begin van de elektrificatie van de hoofdlijnen in het Westen en Midden van het land. De treinen beginnen er gestroomlijnder uit te zien.
Deze periode is op te delen in:
Tijdperk III
Dit tijdperk loopt van 1947 - 1968
Introductie van de dieselelektrische locomotieven. De komst van de posttreinen van de PTT. Introductie van treinstellen.
Deze periode is op te delen in:
Tijdperk IV
Dit tijdperk loopt van 1968 - 1989
Modernisering na de oorlog.
Deze periode is op te delen in:
Tijdperk V