Heisler
Treinen met een Heisler aandrijving werken volgens het patent van Heisler. De eerste locomotief volgens het Heisler patent werd door Dunkirk gebouwd. Hierna volgenden andere bedrijven.
V-Vorm
Kenmerkend aan de Heisler locomotieven is de plaatsing van de cilinders dwars op de locomotief in een V vorm, half onder de stoomketel. Onder deze stoomketel liep een krukas waar de cilinder op waren aangesloten. Aan beide zijden van de krukas waren aandrijfassen aangesloten. Deze liepen onder de gehele lengte loc door naar de draaistellen.

Niet alle assen van de draaistellen waren aangesloten op de aandrijfas. Enkel de wielas, het verste liggende vanaf de krukas was via een tandwiel mechanisme gekoppeld op de aandrijfas. De andere as(sen) binnen het draaistel was via een koppelstang verbonden.
Snelheid
De Heisler oplossing was sneller dan zowel de Climax en de Shay oplossing. Ondanks de snelheid werden er van dit type het minst gebouwd van de grote 3. Er zijn ongeveer 625 Heisler's gebouwd. Mogelijk is dat te wijten aan de 2 cilinders, deze konden minder kracht leveren dan de locs met meer cilinders van de concurrenten. En in berggebieden moet er af en toe flink geklommen kunnen worden. Kracht is dan meer nodig dan snelheid.

Specificaties
De 2 cilinder liggen in V vorm, haaks op de rijrichting. Onder de locomotief zijn de zuigerstangen verbonden met de centrale as. De aandrijfas loopt door tot in ieder aangesloten draaistel. Binnen het draaistel zijn de wielen aangesloten met een koppelstang.

Op de tekening hierboven, zie je een Heisler locomotief. Je bekijkt de locomotief recht van voren, alsof die op je af komt rijden. Rechts het dichte model. HIerin zie je in het midden de halve cirkel van het toegangsluik tot de stoomketel. Ernaast aan de zijkant een wat gekanteld wit vierkant. Dit is de buitenkant van de cilinder.
Op de linkerkant van de tekening, is het toegangsluik niet opgenomen, je kijkt hier recht op de vlampijpen in de stoomketel. Links eronder zie je weer de stoomcilinder met midden onder in beeld de centrale aandrijfsaf. Vanaf de cilinder lopen de ijzeren stangen voor de aandrijving naar de as.
Types
Heisler bouwde een 11tal verschillende locomotief typen. Deze werden zowel aangeduid met een naam als met een nummer typering.
Het nummer bestaat uit 3 delen. Hierbij is het eerste deel het tonnage, het tweede getal het aantal wielen en het laatste getal de maat van de wielen.
Code
Type
Argil
24-8-30
Arian
28-8-30
Arithmetic
32-8-30
Armill
36-8-33
Arouse
42-8-33
Arsenal
50-8-36
Artful
55-8-36
Ascend
65-8-40
Ascribe
70-12-36
Ashes
80-12-38
Aside
90-12-40
Modeltreinen
Er zijn verschillende Heisler locomotieven in model uitgebracht. Zowel met twee en drie draaistellen
