Climax - Introductie
Climax Manufacturing Comp. in Corry, Pennsylvania produceerde stoomlocomotieven onder het patent van George Gilbert. Als je het vergelijkt met de andere aandrijfas varianten dan zou dit type eigenlijk Gilbert moeten heten, naar deze uitvinder. Het heeft echter niet zo mogen zijn.
Let op het onderscheid tussen het aandrijvingstype Climax en de fabrikant Climax. Er zijn ook andere fabrikanten van locomotieven met het aandrijvingstype Climax. En Climax heeft ook locomotieven gebouwd met een andere aandrijfving.
Cilinders
Kenmerk van de Climax aandrijving is de plaatsing van de cilinders. Deze liggen schuin omhoog gericht, in voorwaardse stand. Aan beide zijden van de stoomketel een cilinder.
Draaistellen
De locomotieven hebben twee of drie draaistellen. Waarbij de wielassen binnen de draaistellen worden aangedreven via de aandrijfas.
Deze locomotieven werden veel gebruikt in de bosbouw/bosrooi. Om kosten te drukken werden de spoorbanen daar gemakkelijk gelegd. Dit resulteerde meestal in een slecht kwaliteit van de baan. Dankzij de flexibele draaistellen ontspoorden dit type locomotieven minder snel, was een groot aanzetvermogen mogelijk.
Modeltreinen
Er zijn verschillende Climax locomotieven in model uitgebracht. Ook in de modeltreinen is het onderscheid tussen twee en drie draaistellen