Gerhard Schicht
De firma
G. Schicht
was een speelgoedfabrikant uit Dresden. Het bedrijf werd in 1947 opgericht door Gerhard Schicht in Dresden en begon met het produceren van eenvoudige treinwagons en locomotieven van plaatstaal. Enige tijd zijn ook uitvoeringen van bakeliet gemaakt. Begin jaren vijftig werd de productie overgeschakeld op thermoplasten, wat betekende dat er bedrijven moesten worden gevonden voor het schilderen en bedrukken van de treinwagons en voor het leveren van de plastic onderdelen. Hiervoor werd samengewerkt met Starz & Co
uit Oybin (later VEB Modellbahn Oybin), onder leiding van Gustav Kiesewetter.Het begin van Gustav Kiesewetter
In 1941 nam Gustav Kiesewetter het bedrijf
Stärz & Co.
over en concentreerde zich op de productie van kunststof onderdelen voor de modelspoorindustrie. In de loop van de nationalisatie van particuliere bedrijven in de DDR werd het bedrijf in 1956 de VEB Modellbahn Oybin
en een belangrijke leverancier voor de VEB Kombinat Spielwaren Sonneberg
.De samenkomst van Schicht met Stärz
In het spoor van de nationalisatie van particuliere bedrijven in de DDR werd
Stärz & Co.
in 1958 omgebouwd tot 2 bedrijven Volkseigenen Betrieb (VEB)
en VEB Modellbahnwagen Dresden
. De productie bleef nu beperkt tot treinwagons en slechts enkele jaren later werden alleen personenauto's en goederenwagens geproduceerd.Het begin van Werner Ehlcke
De firma
Modelleisenbahnbau Werner Ehlcke KG
werd in 1949 opgericht door Werner Ehlcke uit Dresden. Hij had hiervoor 10.000 mark geleend (grofweg 5000 Euro). Hij werkte vanuit zijn apartement. Aanvankelijk bouwde Ehlcke modelrails op spoor 00 van tin en messing. Later ging hij ook modelauto's uitbrengen. Om het hoofd boven water te houden schakelde hij over op modelspoorsets met open en gesloten tweeassige goederenwagens, twee- en vierassige ketelwagens en tweeassige gastankwagens. Hij produceerde vanuit de Bärensteiner Strasse in Dresden.Ehlcke produceerde niet alle onderdelen van zijn modellen zelf, hij werkte samen met
Elektro Mechanische Werkstätten L. Herr
en Böttcher
. Op de voorjaarsbeurs van Leipzig in 1950 presenteerde Ehlcke een model van een 2C1-locomotief van de DR-serie 03, het model bestond uit messing en gegoten onderdelen. De messing onderdelen maakt Elhcke zelf, de gietstukken kreeg hij van Herr
uit Berlijn. Dit model is nooit in serie gebouwd. Samen met het bedrijf Petrich
ontwikkelde Ehlcke een motor met voor verschillende stroomsterktes: 20 volt wisselstroom en 16 volt gelijkstroom. Deze was ontworpen om te worden opgenomen in de bestuurderscabine van een H0 locomotief. Deze Ehlcke-motor
werd door verschillende bedrijven Rehse
, Herr
en Gützold
gebruikt voor in hun modellen.Door een gebrek aan grondstoffen (tin en messing) moest het bedrijf nieuwe materialen vinden voor productie. Pogingen om met tin-koper / blik te werken mislukten, hij kwam uit op bedrukt en geplastificeerd karton. De carrosserieën werden gemaakt van karton en vastgelijmd aan het frame. Het persen van plastic biedt nieuwe kansen voor het bedrijf en Ehlcke schakelt over op plastic.
In 1969 moet echter toch faillissement worden aangevraagd vanwege de omzetdaling, gekwalificeerd personeel en gebrek aan geld voor nieuwe investeringen.
De samenkomst van VEB met Ehlcke
Bij het faillisement van Ehlcke in 1970 werd de boedel door de staat overgenomen. De productiemachines gingen naar de VEB Modellbahnwagen Dresden en de patenten gingen naar Piko. De voormalige Ehlcke-modellen worden geproduceerd onder licentie van de VEB Modellbahnwagen Dresden.
Een grote VEB Modellbahn Oybin
In 1972 werd de VEB Modellbahnwagen Dresden volledig geïntegreerd in de VEB Modellbahn Oybin. Dit leidde tot het definitieve einde van de voormalige G. Schicht-onderneming. Modellbahn Oybin was in die tijd een van de grootste leveranciers van modelspooronderdelen en direct ondergeschikt aan VEB Prefo Dresden.
Daar komt Piko om de hoek zetten
In 1981 werden Prefo en alle daarmee verbonden productielocaties toegewezen aan de VEB Kombinat Spielwaren Sonneberg. De VEB Piko Sonneberg werd de productgroepleider voor modelspoorbanen en modelspoorbaan Oybin naar de productielocatie
Prefo Dresden Werk II Modellbahn Oybin
. Het grootste deel van de productie van de DDR-modelspoorbaan is sindsdien verkocht onder de handelsnaam Piko
en niet langer onder de namen van de afzonderlijke fabrikanten.En daar hebben we ook Sachsenmodelle
Na de hereniging in 1990 werd
VEB Modellbahn Oybin
Sachsenmodelle GmbH Kiesewetter & Co
, ook wel bekend als SaMo. Het Oostenrijkse Roco Modelleisenbahn GmbH
nam de distributie van de Sachsenmodelle-artikelen over en in de daaropvolgende jaren was er een intensieve samenwerking tussen de twee bedrijven. Zo produceerde SaMo veel modelauto's van Roco in speciale uitvoeringen.En gaat alles over naar Tillig
Het bedrijf Sachsenmodelle moest in 1999 faillissement aanvragen en het assortiment en de distributierechten werden in 2001 door Tillig uit de faillissementsgoederen gekocht. De site in Zittau werd gesloten.
