Wagon2-Assige goederenwagon

Dit is een 2-assige goederenwagon van de Nederlandse Spoorwegen (NS)

Laten we met de dooddoener beginnen. "Een postrijtuig is een treinwagon bedoeld voor het transporteren van post." Nu deze mogelijke onduidelijkheid uit de lucht is, kunnen we verder.



WagonFunctie

Er is altijd veel post vervoerd over de rails. De trein zorgde voor een snelle en betrouwbare vervoersmethode. Ook tegenwoordig gaat er nog post met de trein. Tot en met de verspreiding van de gratis kranten (Metro / Spits) welke in ieder geval in de beginjaren met de trein op de stations werden afgeleverd.

De postwagons hingen in de regel achter een motorpost. Soms werden deze ook ingezet achter andere treinstellen.

De wagon beschikt over 2 grote grijze deuren. Ik heb het vermoeden dat het bovenste deel een roldeur is welke naar boven open gaat. En dat het onderste deel een treeplank is waarmee de rolcontainers met post gemakkelijk in en uit konden worden gereden. Van het tree mechanisme heb ik nog geen foto's gevonden. Bij de versie in het spoorwegmuseum is dit niet te zien. De Postwagen van het Nederlands Spoorwegmuseum is NS 242 2 043 HbbkkSS gebouwd in 1978.



WagonPTT en Logo

De PTT is de afkorting voor het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Het oorspronkelijke staatsbedrijf dat deze taken verzorgde. De postbodes van vroeger zeg maar.

De posterijen gingen vervolgens een lange weg van naamsveranderingen in. PTT Post, TPG Post, TNT Post, welke werd opgesplitst in TNT Express en PostNL. Hier zal het vast niet bij blijven. Bij de verzelfstandiging in 1989 werd PTT Post afgescheiden van PTT Telecom. Tot 2002 werd de werknaam PTT Post gebruikt, hoewel het bedrijf al eerder eigendom was van TPG.

We praten op deze pagina over de 'rode' wagons van al deze post bedrijven.

Niet alleen de naam is door de jaren heen regelmatig gewijzigd. Ook het logo moest er meermalen aan geloven. Nu zijn de verschillen soms niet heel erg groot. Het maakt het echter wel leuk. Zie hier enkele wagons. Het model wagon op de bovenste foto is afwijkend. Het logo ook. Op de 2 onderste foto's is het model wagon gelijk. Daar is enkel het logo verschillend. Om precies te zijn het blauwe blokje in het logo.

Het logo zonder blauw blokje is gepresenteerd in 1981. Al ver daarvoor, vanaf eind jaren zestig hebben 2 design bureaus gewerkt aan voorstellen voor het logo. In 1978 werd dat logo gepresenteerd en dus 3 jaar later in gebruik genomen.

Bij de verzelfstandiging moest er natuurlijk weer een nieuw logo. In 1989 komt de design studio met de aanpassing met hierin het blauwe blokje. Daar heeft dat design bureau goed geld mee verdiend.



WagonOp zoek

Ook is er een Roco postwagen met het KLM-logo. Mogelijk is het een relatiegeschenk bij een of ander evenement geweest. Ik ben het model zelf in het echt nog niet tegengekomen, enkel op een forum wat info. On line heb ik er verder niets over gevonden. Blijkbaar zou dit nummer 48009 (4387w op de doos) zijn.

Op de rechter roldeur staat 'Publication Distribution Service' en op de rechter roldeur het 'KLM logo'.



WagonModel

In het model sturen de draaistellen lichtjes mee met de verandering van de koppelingen. Opvallend aan deze wagon is de mooie diepe warme kleur rood. Beide hebben beschikken over 2 zilverkleurige schuifdeuren. Deze kunnen niet worden geopend.

De leidingen aan de onderkant zijn prachtig afgewerkt en liggen enkele millimeters boven de bodem.

Roco is door de jaren heen uitgekomen met verschillende uitvoeringen. En dus ook verschillende logo's, wagennummers en verschillen. Spaar ze allemaal, zou ik zeggen. Let in onderstaande tabel wel dat deze verzameld is uit verschillende bronnen op internet. Sommige wagon nummers komen meerdere keren voor met ook andere artikel nummers.

NummerComp nummerArt nummerLogoKopbordOpmerkingen
001 001-346273 oud logo rood
001 001-346281 nieuw logorood
002 002-146273 oud logo rood
003 242 2 003-946341 nieuw logogrijs
005 242 2 005-44387A/46273 rood
007 007-046281 nieuw logogrijs
008 242 2 008–84387A/46273oud logo rood zie onder
013 013-846281 nieuw logogrijs
013 013-846341 nieuw logogrijs
016 016–146275 oud logo grijs
019 242 2 019–54387A/46273 rood
021 242 2 021-146281 nieuw logogrijs
025 025-246275 oud logo grijs
030 242 2 030-24387A/46275oud logo rood
031 242 2 031-046273 oud logo rood
035 035-14387A/46273 rood
039 039-346281 nieuw logogrijs
040 242 2 040–146273 oud logo rood
041 242 2 041–946275 grijs
048 242 2 048-446281 nieuw logogrijszie onder
050 050-046281 nieuw logogrijs
057 057-546273 rood
062 062-546275 oud logo grijs
062 062-547275 oud logo grijs
019 242 2 005–4 ? rood Overgedrukt of een misdruk?


WagonModellen
Roco
MerkRoco
Nummer4387A
PeriodeIV
MaatschappijNS
TypeHbbkkss
Bedrijf-
Kortnummer008
Bedrijfsnummer42 84 NS 242 2 008 - 8
OnderstelZwart
OpbouwRode opbouw en donkergrijs dak
RemmershuisNee
Remmershuis kleur?
VerpakkingStandaard roco international oranje doos
Jaar in omloop
Koppeling-
ToelichtingOud model logo zonder blauwe stip
BouwpakketNee
Roco
MerkRoco
Nummer46281
PeriodeIV
MaatschappijNS
TypeHbbkkss
Bedrijf-
Kortnummer048
Bedrijfsnummer42 84 NS 242 2 048-4
OnderstelZwart
OpbouwGrijs met rode opbouw. Donkergrijs dak
RemmershuisNee
Remmershuis kleur?
VerpakkingStandaard nieuw roco oranje doos
Jaar in omloop
Koppeling-
ToelichtingNieuw model met blauwe stip
BouwpakketNee


Categorie menu

Copyright 2024 www.punthooft.nl
We do not collect cookies for advertisement. Your data is never send to third parties.