Wagon2-Assige goederenwagon
Dit is een 2-assige goederenwagon van de Nederlandse Spoorwegen (NS)
Laten we met de dooddoener beginnen. "Een postrijtuig is een treinwagon bedoeld voor het transporteren van post." Nu deze mogelijke onduidelijkheid uit de lucht is, kunnen we verder.
WagonFunctie
Er is altijd veel post vervoerd over de rails. De trein zorgde voor een snelle en betrouwbare vervoersmethode. Ook tegenwoordig gaat er nog post met de trein. Tot en met de verspreiding van de gratis kranten (Metro / Spits) welke in ieder geval in de beginjaren met de trein op de stations werden afgeleverd.
De postwagons hingen in de regel achter een motorpost. Soms werden deze ook ingezet achter andere treinstellen.
De wagon beschikt over 2 grote grijze deuren. Ik heb het vermoeden dat het bovenste deel een roldeur is welke naar boven open gaat. En dat het onderste deel een treeplank is waarmee de rolcontainers met post gemakkelijk in en uit konden worden gereden. Van het tree mechanisme heb ik nog geen foto's gevonden. Bij de versie in het spoorwegmuseum is dit niet te zien. De Postwagen van het Nederlands Spoorwegmuseum is NS 242 2 043 HbbkkSS gebouwd in 1978.
WagonPTT en Logo
De PTT is de afkorting voor het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Het oorspronkelijke staatsbedrijf dat deze taken verzorgde. De postbodes van vroeger zeg maar.
De posterijen gingen vervolgens een lange weg van naamsveranderingen in. PTT Post, TPG Post, TNT Post, welke werd opgesplitst in TNT Express en PostNL. Hier zal het vast niet bij blijven. Bij de verzelfstandiging in 1989 werd PTT Post afgescheiden van PTT Telecom. Tot 2002 werd de werknaam PTT Post gebruikt, hoewel het bedrijf al eerder eigendom was van TPG.
We praten op deze pagina over de 'rode' wagons van al deze post bedrijven.
Niet alleen de naam is door de jaren heen regelmatig gewijzigd. Ook het logo moest er meermalen aan geloven. Nu zijn de verschillen soms niet heel erg groot. Het maakt het echter wel leuk. Zie hier enkele wagons. Het model wagon op de bovenste foto is afwijkend. Het logo ook. Op de 2 onderste foto's is het model wagon gelijk. Daar is enkel het logo verschillend. Om precies te zijn het blauwe blokje in het logo.
Het logo zonder blauw blokje is gepresenteerd in 1981. Al ver daarvoor, vanaf eind jaren zestig hebben 2 design bureaus gewerkt aan voorstellen voor het logo. In 1978 werd dat logo gepresenteerd en dus 3 jaar later in gebruik genomen.
Bij de verzelfstandiging moest er natuurlijk weer een nieuw logo. In 1989 komt de design studio met de aanpassing met hierin het blauwe blokje. Daar heeft dat design bureau goed geld mee verdiend.
WagonOp zoek
Ook is er een Roco postwagen met het KLM-logo. Mogelijk is het een relatiegeschenk bij een of ander evenement geweest. Ik ben het model zelf in het echt nog niet tegengekomen, enkel op een forum wat info. On line heb ik er verder niets over gevonden. Blijkbaar zou dit nummer 48009 (4387w op de doos) zijn.
Op de rechter roldeur staat 'Publication Distribution Service' en op de rechter roldeur het 'KLM logo'.
WagonModel
In het model sturen de draaistellen lichtjes mee met de verandering van de koppelingen. Opvallend aan deze wagon is de mooie diepe warme kleur rood. Beide hebben beschikken over 2 zilverkleurige schuifdeuren. Deze kunnen niet worden geopend.
De leidingen aan de onderkant zijn prachtig afgewerkt en liggen enkele millimeters boven de bodem.
Roco is door de jaren heen uitgekomen met verschillende uitvoeringen. En dus ook verschillende logo's, wagennummers en verschillen. Spaar ze allemaal, zou ik zeggen. Let in onderstaande tabel wel dat deze verzameld is uit verschillende bronnen op internet. Sommige wagon nummers komen meerdere keren voor met ook andere artikel nummers.
Nummer | Comp nummer | Art nummer | Logo | Kopbord | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|---|
001 | 001-3 | 46273 | oud logo | rood | |
001 | 001-3 | 46281 | nieuw logo | rood | |
002 | 002-1 | 46273 | oud logo | rood | |
003 | 242 2 003-9 | 46341 | nieuw logo | grijs | |
005 | 242 2 005-4 | 4387A/46273 | rood | ||
007 | 007-0 | 46281 | nieuw logo | grijs | |
008 | 242 2 008–8 | 4387A/46273 | oud logo | rood | zie onder |
013 | 013-8 | 46281 | nieuw logo | grijs | |
013 | 013-8 | 46341 | nieuw logo | grijs | |
016 | 016–1 | 46275 | oud logo | grijs | |
019 | 242 2 019–5 | 4387A/46273 | rood | ||
021 | 242 2 021-1 | 46281 | nieuw logo | grijs | |
025 | 025-2 | 46275 | oud logo | grijs | |
030 | 242 2 030-2 | 4387A/46275 | oud logo | rood | |
031 | 242 2 031-0 | 46273 | oud logo | rood | |
035 | 035-1 | 4387A/46273 | rood | ||
039 | 039-3 | 46281 | nieuw logo | grijs | |
040 | 242 2 040–1 | 46273 | oud logo | rood | |
041 | 242 2 041–9 | 46275 | grijs | ||
048 | 242 2 048-4 | 46281 | nieuw logo | grijs | zie onder |
050 | 050-0 | 46281 | nieuw logo | grijs | |
057 | 057-5 | 46273 | rood | ||
062 | 062-5 | 46275 | oud logo | grijs | |
062 | 062-5 | 47275 | oud logo | grijs | |
019 | 242 2 005–4 | ? | rood | Overgedrukt of een misdruk? |
WagonModellen
Merk | Roco |
Nummer | 4387A |
Periode | IV |
Maatschappij | NS |
Type | Hbbkkss |
Bedrijf | - |
Kortnummer | 008 |
Bedrijfsnummer | 42 84 NS 242 2 008 - 8 |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Rode opbouw en donkergrijs dak |
Remmershuis | Nee |
Remmershuis kleur | ? |
Verpakking | Standaard roco international oranje doos |
Jaar in omloop | |
Koppeling | - |
Toelichting | Oud model logo zonder blauwe stip |
Bouwpakket | Nee |
Merk | Roco |
Nummer | 46281 |
Periode | IV |
Maatschappij | NS |
Type | Hbbkkss |
Bedrijf | - |
Kortnummer | 048 |
Bedrijfsnummer | 42 84 NS 242 2 048-4 |
Onderstel | Zwart |
Opbouw | Grijs met rode opbouw. Donkergrijs dak |
Remmershuis | Nee |
Remmershuis kleur | ? |
Verpakking | Standaard nieuw roco oranje doos |
Jaar in omloop | |
Koppeling | - |
Toelichting | Nieuw model met blauwe stip |
Bouwpakket | Nee |